مشهد دومین شهر بزرزگ ایران و پایتخت جهانی سنگ های زیبا و گران قیمت


پایتخت جهانی سنگ کجاست؟

شهر مشهد دومین شهر بزرگ ایران محسوب می شود که علاوه بر اینکه پایتخت معنوی جهان اسلام محسوب می شود،پایتخت جانی سنگ هم محسوب می شود که در نوع خود بسیار جالب توجه است.اما بیاین درباره ویژگی شهر مشهد و سنگ هایی که در این شهر وجود دارد صحبت کنیم .

  

 در این که مشهد قطب گردشگری مذهبی کشور است هیچ شکی وجود ندارد اما سفر به این شهر سفر به “شهر جهانی سنگ” نیز هست.

مشهد از شهرهای بسیار مهم برای علاقمندان به خرید سنگ های قیمتی و جواهرات است. این انتخاب از آن جهت است که خراسان رضوی معادن سنگ و جواهرات بسیار ارزشمندی دارد که برخی از آن شهرت جهانی دارند:  به طوری که تنها معدن سنگ با کیفیت جواهر (Gemstone Quality) کشورمان در خراسان رضوی واقع شده و گفته می شود تا ۵۰۰ کیلوگرم جواهر در آن ذخیره شده است. این معدن که در منطقه خواجه مراد  قرار دارد یکی از اصلی ترین خاستگاه های سنگ آکوامارین (Aquamarine) کشور است.

در کشور ما ۳۷ نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی کشف شده است که ۲۲ نوع آن متعلق به خراسان رضوی است به طوری که بیش از ۸۵ درصد واحدهای تراش سنگ های قیمتی در مشهد مستقر هستند و وجود بیش از ۷۰ درصد تولیدکنندگان طلا و جواهرات، مشهد را به بزرگترین مرکز معاملات سنگ و جواهرات  در ایران تبدیل ساخته است.



فیروزه


این خطه از گذشته های دور مرکز سنگ های قیمتی بوده اما مرغوب ترین معدن فیروزه جهان تنها و تنها در خراسان رضوی است. معدن فیروزه نیشابور نه تنها بزرگترین معدن فیروزه ایران است بلکه این معدن شهرت جهانی دارد و نوع فیروزه ای که از آن استخراج می شود در سطح بین الملل معروف است.

فیروزه یک کانی بسیار ارزشمند و کمیاب است که در طرف رنگ های آبی روشن تا سبز یافت می شود. این سنگ در کشورهایی مانند مصر و آمریکا و هندوستان نیز یافت می شود اما نوع فیروزه موجود در ایران با کیفیت ترین و مرغوب ترین فیروزه جهان است.

این سنگ در نوع صاف (عجمی) و رگه دار (شجری) یافت می شود که نوع صاف آن در محبوبیت بیشتری دارد و با قیمت بالاتری به فروش می رود.

این سنگ تحت تاثیر هوا و فعل و انفعالات بدن انسان تغییر رنگ می دهد و از همین جهان فیروزه را یک سنگ زنده می دانند و از آن به سنگی یاد می کنند که تنفس دارد.

تحریک وراه اندازی نیروها و چاکراهای انسان ها، ایجاد آرامش، بیدار شدن نیروهای درونی در افراد، درمان انواع بیماری و ده ها خاصیت دیگر برای این سنگ نوشته اند.

معدن فیروزه نیشابور در ۵۵ کیلومتری شمال غربی نیشابور و در جاده قدیم سبزوار در روستای معدن قرار دارد و با نه هزار تن ذخیره سنگ فیروزه، بزرگترین معدن فیروزه جهان است. این معدن ظرفیت سالانه ۱۹ تن تولید سنگ فیروزه را دارد و به طور متوسط از هر تن سنگ فیروزه خام این معدن ۸ تا ۱۰ کیلوگرم فیروزه به دست می آید. شهر جهانی سنگ کجاست؟



هرکاره

هنر سنگ تراشی از دیرباز در خراسان رواج داشته و یافته های باستان شناسان از کشف ظروفی سنگی در خراسان گویای قدمت این هنر از گذشته های دور در این سرزمین است.

یکی از معروفترین و پرکاربردترین سنگهای متعلق به این ناحیه، سنگ هرکاره (هرکره Harkara) است که از آن برای تهیه ظروف استفاده می شود که معروفترین آنها “دیزی های سنگی” است و معدن آن در منطقه “کوه سنگی” قرار دارد. البته معادن دیگری هم در زنجان، سیستان، کرمان، خوی، ماکو، تربت حیدریه، بیرجند و سبزوار وجود دارد اما استخراج آن عمدتا از معادن شهر مشهد است.   این سنگ گونه ای از “سنگهای دگرگونی” است که تالیشیت نام دارد و ضمن تحمل حرارت بالا بسیار خوب شکل می گیرد و می توان آن را به راحتی با ابزاری چون تیشه، سوهان، پرگار و اسکنه شکل دارد. همین دلیل می توان از آن در ساخت دیگ و سایر ظروف طبخ غذا استفاده کرد.   امروزه از این سنگ در ساخت مجسمه نیز بسیار استفاده می شود. معروفترین مجسمه ساخته شده از سنگ تالیشیت (هرکاره) مجسمه “مسیح نجات دهنده” در شهر ریودوژانریو در کشور برزیل است. شهر جهانی سنگ کجاست؟ در حال حاضر شهر مشهد به دلیل وجود معادن جواهر منحصربفرد و رواج هنر سنگ تراشی و جواهر سازی، از سوی شورای جهانی صنایع دستی، به عنوان پایتخت سنگ های قیمتی انتخاب شده است. ساخت جواهرات و سوغات سنگی نیز در سالهای اخیر بیشتر مورد توجه فعالان این صنعت قرار گرفته و اکنون مشهد به عنوان پایتخت سنگ های قیمتی یکی از اصلی ترین صادر کنندگان سوغات ساخته شده از سنگ، جواهرات و سنگ های قیمتی است.

این مهم لزوم توجه به ایجاد صنایع مرتبط مانند طلاسازی و ساخت جواهرات را مورد تاکید قرار می دهد. باید صنایع مرتبط به این حوزه در مشهد رواج پیدا کند و جلوی فروش سنگ و جواهرات به صورت خام گرفته شود و از این پتانسل مهم در توسعه اقتصادی شهر مشهد استفاده شود و به توسعه اشتغال  پایدار و مرتبط با توان منطقه منتهی گردد.

 


شما هم میهنان عزیز برای مشاهده محصولات فروشگاه آنلاین طلا و جواهر سایت زرسی می توانید وارد این سایت  بشوید و آخرین جواهرات روز از قبیل:


انگشتر فیروزه  مردانه


انگشتر فیروزه زنانه


نگین فیروزه


انگشتر اوپال مردانه


انگشتر اوپال زنانه


و....

مطلع شوید.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.