ویژگی و خواص سنگ آِیولایت



نام آیولایت ریشه ی یونانی داشته و به معنای گل بنفشه می باشد. رنگبندی این گوهر مانند همان گل، از آبی کمرنگ تا پررنگ و بنفش است. رنگ های شفاف تا نیمه شفاف به این سنگ پدیده ی چند رنگی بودن بخشیده،  بدین معنی که این گوهر از زوایای مختلف رنگ های گوناگونی را به نمایش می گذارد.

 

  

از یک زاویه آیولایت آبی بی رنگ به نظر رسیده و از طرف دیگر نمایانگر پدیده چند رنگی شامل رنگ های خاکستری، بنفش یا زرد می باشد. این ویژگی اجازه می دهد تا گوهر به عنوان یک فیلتر نوری قوی عمل کند. این خاصیت را دریانوردان وایکینگ سودمند می دانستند. بدین صورت که برای تعیین موقعیت  خورشید و نمودار مکانی در روزهای بارانی آنها آسمان را از درون یک قطعه ی باریک سنگ آیولایت مشاهده می کردند.



این خاصیت چند رنگی که آیولایت به نمایش می گذارد سبب گشته تا برای تراش دادن این گوهر دقت زیادی به عمل آید. این کار موجب ایجاد یک چالش بین تولید کنندگان و خریداران این گوهر شده تا جذاب ترین آیولایت را بتوانند به خرده فروشان ترویج کنند. معمولا آیولایت را به صورت فست تراش می دهند اما نوع تراش کابوشن آن نیز دیده شده است.

 

به سبب وجود خرده های شنی آیولایت در سریلانکا این کشور بهترین منبع این گوهر به شمار می آید. علاوه بر سریلانکا می توان آیولایت را در دیگر کشورهای افریقایی از جمله کنیا و تانزانیای مرکزی نیز یافت. از دیگر مکان های مهم استخراج آیولایت، برزیل، هند و نروژ است. بهترین اندازه آیولایت چیزی در حدود یک تا ۱۰ قیراط بوده اما یافتن آیولایت به وزن ۵ قیراط بسیار نادر است. یکی از بهترین نمونه های آیولایت در سال ۱۹۹۴ در ماداگاسکار یافت شد.

سختی آیولایت در مقیاس موس چیزی برابر ۷ تا ۵/۷ بوده و خاصیت ضربه پذیری مناسبی را نیز از خود بروز می دهد. باید توجه داشت که این گوهر زیبا در گرما آسیب دیده اما دربرابر نور پایدار می باشد. بهترین روش پاکسازی آیولایت استفاده از آب و صابون است.


خواص سنگ آیولایت

آیولایت گوهری است که نمونه بهبود سازی شده آن بسیار کمیاب است و اگر این گوهر را به رنگ آبی زیبا مشاهده کنید، مطمئن باشید که رنگ آن کاملا طبیعی است. البته تمامی آیولایت ها رنگ آبی خوبی را از خود به نمایش نمی گذارند. بیشتر آنها رنگ خاکستری یا بی رنگ را از خود بروز می دهند.



از نمونه های مشابه برای آیولایت می توان از توپاز آبی، یاقوت، تانزانیت نام برد.


 

هموطنان عزیز می توانند در هر لحظه از شبانه روز از فروشگاه معتبر زرسی که بیشتر در زمینه فروش انگشتر فعالیت می کند دیدن فرمایند و با بررسی ، مقایسه و انتخاب محصول مورد نظر خود ، لذت یک انتخاب هوشمندانه را تجربه کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.